Mavefornemmelse og en hurtig mail til det samme gamle netværk er ikke alene en holdbar vækststrategi i byggebranchen anno 2020.
For virksomheder, der vil udnytte deres muligheder i markedet fuldt ud, ligger der derimod et betydeligt potentiale i at arbejde med en datadreven vækststrategi.
Derfor har Byggefakta A/S i partnerskab med Tailor Business Consulting udviklet løsningen Grow Your Business, der ser på virksomhedens reelle marked og muligheder gennem algoritmernes objektive, analytiske briller og hjælper virksomheden med at træffe strategiske beslutninger på så oplyst et grundlag som overhovedet muligt.
”Grow Your Business ser på virksomhedens reelle marked og muligheder gennem algoritmernes objektive, analytiske briller og hjælper virksomheden med at træffe strategiske beslutninger”
Omfattende data til rådighed
Ifølge Peter Hesdorf, som er adm. direktør i Byggeriets Evaluerings Center, ligger en stor del af værdien ved Grow Your Business i den måde, løsningen tygger og præsenterer data for brugeren.
”Jeg var særligt imponeret over hastigheden. Selv om databasen er enorm, bliver søgeresultaterne præsenteret uden irriterende ventetid. Flot! Jeg ved, at mange virksomheder i byggesektoren gerne vil arbejde ud fra en datadrevet vækststrategi, men det er tidskrævende at lave markedsanalyser mv. Med Grow Your Business gøres det hurtigt, og uden at det bliver for kompliceret. I byggeriet er der et kæmpe potentiale for at nyttiggøre den hastigt voksende datamængde. Grow Your Business er et godt eksempel på udnyttelse af data på en brugervenlig måde,” siger Peter Hesdorf.
Få mere information om Grow Your Business her
Fra intuition til fakta
Strategisk brug af datadrevne beslutninger i form af Grow Your Business gør op med årtiers måde at arbejde på i byggebranchen.
”Hidtil har mange i byggebranchen arbejdet intuitivt med marketing, salg, tilbud og indkøb. Man har i høj grad baseret virksomhedens forbindelser i markedet på personlige relationer og i det hele taget bygget sine strategier op ud fra det, man lige kender til og plejer at gøre. Med Grow Your Business kan virksomheden arbejde mere strategisk med data, fordi løsningen giver overblik over hele markedet, som det rent faktisk ser ud lige nu, så man kan træffe de bedst mulige beslutninger for sin virksomhed,” siger CEO i Tailor Business Consulting, Martin Lund Knudsen, og fortsætter ”alle i branchen forstår, at det er væsentligt at projektere sine byggerier før man eksekverer, det samme gælder for de kommercielle discipliner”.
En sundere branche og stærkere virksomheder
”Grow Your Business hjælper virksomheden med at lægge sin strategi op mod det, markedet reelt efterspørger.
Ved at arbejde i dybden med data får virksomheden adgang til helt ny viden om projekter og potentielle kunder, som er relevante for dem, fremfor kun at arbejde med de projekter, de fleste gerne vil levere til. ”Tidlig indsigt i potentielle kunders historik i valg af samarbejdspartnere kan spare dig for mange penge, fordi du ikke regner forgæves på et projekt, du alligevel ikke vinder. Med den nuværende gennemsnitspris på budgivning i totalentrepriser er investeringen i Grow Your Business tjent hjem, allerede første gang du undgår et forgæves bud. I stedet hjælper løsningen dig med at finde andre projekter, der ikke er genstand for samme konkurrence, og hvor du står stærkest i forhold til kompetencer og ressourcer. På den måde udligner datadrevne beslutninger konkurrencetrykket ud over hele branchen, da virksomhederne vælger bredt ud fra kompetencer og ressourcer og ikke bare vælger de samme projekter som alle andre. Jeg tror derfor, at en løsning som Grow Your Business kan bidrage til at give Danmark en sundere byggebranche med stærkere og bedre rustede virksomheder,” siger adm. direktør i Byggefakta A/S, Thomas Bejer-Andersen.
Læs mere om Grow Your Business her